Completa les sèries següents escrivint-hi les grafies que hi falten i busca el mot primitiu acabat en –TX o -IG:
rajos: raig
cartu.....era: .................. estiue.......ar: .......................
esto.......os:................... pu.....ol: ..............................
rebu.......ar: .................. fa.....eda: ..............................
ro.......or: .................... enu.......ar: ..........................
escabe......ina: ................ safare.......et:......................
capri.......os:.................. mi.......a: ...............................
empa......os: ................. passe.......ar: .......................
esqui.......ar: ................... gava........os: ......................
assa.......ar: .................. desi.....ós: .............................
lle......or: ..................... mare......ar: .........................
ore.....ol: ....................... bo.....eria: .........................
despa.......ar: .......................
Completa amb la grafia adient i fes un verb derivat:
passeig: passejar
gote___: ___________ blanque____: _________
geme___: __________ llampe___: __________
remore____: _______ parpelle___:__________
des___: ___________ espurne____: ___________
Completa amb la grafia adient els espais en blanc de les frases següents:
- El nen ha fet un dibu...... d’una bru......a a dalt d’un va......ell.
- T’ho repete.....en sempre: obri l’a....eta més a poc a poc.
- Ba.....ant, va caure i ara es que.....a de mal de cu.....a.
- El dentista no s’atreve...... a arrencar-me el que......al.
- Agafa el gui..... i correge...... el problema de la pissarra.
- Amb e.....a pan.....a que tens, no et cone......ia.
- Amb aquesta disbau.....a ens a......afaran les ca......es de te......its.
- Passant per la re.....a m’he pun......at la pan.....a.
- Quan li agafen les rau.....es és millor que se’n vaja a a......afar el co.....í.
- Una fa......a de terra divide...... el mar en dues parts.
Completa amb IX/X o G/J:
a__enollar-se |
a__afar |
a__udar |
a__untament |
___est |
a___ecar-se |
a___untar |
a___eta |
vi___ília |
___àbia |
va___ell |
vi___ilant |
ur___ent |
te___it |
___erent |
se___anta |
re___ió |
re___a |
pro___ecte |
___ilofon |
___aure |
ra___ola |
reba___ar |
reconé____er |
___ativí |
___iprer |
___ifra |
___ust |
___urat |
___ardí |
___iular |
___itano |
___iravolt |
___arop |
___avelina |
___arxa |
____inesta |
___èrif |
___amfrà |
___erés
|
Completa i escriu el primitiu d’aquests mots que contenen els sons palatals i bifonemàtics que hem estat treballant:
complexió: complex
co.....ejar:............... esbia......at:................... ortodò.....ia:........... pe......ater:......................... engre......ar:............ na........ença:............
perple.......itat: .......... conve......itat:................ ba.......ar:................. anne......ió:.........................
dibu.......ar:............... refle....ió:.......................... engui......ar:............... enfa.......ar:.................... bo......et:................... cala.....era: .......................
conne.....ió: ............. crucifi.....ió:....................... proli.......itat:............. aflu......ar:.....................
Completa amb la grafia adient i fes un derivat:
xiular: xiulet co......: ..........................
..........uplar: ................... .....arop: ........................
e......cursió: ................... re.....a: ...........................
pun.....a: .......................... ....ut: .............................
mar.....a: ............... e......halar: .....................
......ifra: ........................ e......plotar: ....................
e.....plicar:...................... escor......ar: ......................
te......ir: ........................ e......ut: ..........................
flu......: ............................. refle.....: .........................
! Una dificultat afegida la presenten les paraules que presenten un so equivalent al de la X bifonemàtica però representat per dues consonants. En els següents exercicis tens les que més confusió et poden crear barrejades amb paraules on la pronunciació poc acurada sol dur a errades en l’escriptura:
Completa els espais en blanc amb X, S, CC, XC o XS:
e......tendre e......pressió e.....prémer a......elerar e....edent ex...ortar e......el·lència e......calivar e.....tensió e......clusió e......essiu su......edani
a......ioma e.....els he.....àmetre e.....tranyar e.....tranger e....entricitat comple.....itat e....udació
ortodò....ia e....halar è....it bi.....est
Fes correspondre cada un dels mots següents a les definicions de més avall, i alhora, completa’l amb la grafia o grafies que hi convinga:
re___u___itar a___és a___edir e___èptic
re___urre___ió e___és e___edir-se a____èptic
e___piar e___polsar a___eta a____ep____ió
e____piar sa____ó ai____eta sa____ó
e____epció e_____pulsar
- Significat o sentit que es dóna a un mot: _________
- Porta, escala que permet d’arribar a un lloc: _______
- Vàlvula que s’obri i es tanca amb la mà, acoblada a un orifici i que regula l’eixida d’un líquid o d’un fluid: _______
- Que hi ha absència de microorganismes patògens: _____
- Persona que vol aconseguir la perfecció mitjançant l’esforç constant, la repressió de vicis i plaers, la mortificació corporal i la pregària: _______________________
- Tenir accés a un lloc: _____________________
- Disposat a dubtar: _____________________
- Tornar la vida a un mort: _____________________
- Observar d’amagat: ______________________
- Llevar la pols: _______________________
- Acte de sacsejar: ____________________
- El que sobre o ultrapassa els límits establerts: _______
- Extralimitar-se, passar-se: ____________________
- El que sol tenir tota regla: allò que no la seguix:_____
-Pagar una culpa, recuperar una falta: _______
- Expel·lir, fer fora, traure: _________________
-Reaparició, renaixement, reconstrucció: ______________
-Individu d’un antic poble germànic: ____________________
CORREGIM!
En línia!
Si vols practicar l'escriptura correcta d'aquests sons, clica als enllaços següents:
http://www.mariainmaculada.es/valencia/RECURSOS/X-IX.htm
De l'enllaç següent, triar del menú de l'esquerra l'opció Grafies G/J, TX/IG, TG/TJ, X/IX, i seleccionar la grafia que volem posar en pràctica:
http://cultura.gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge/intermedi/icl/icl5/icl53/icl53.htm