LA DIÈRESI
Teoria
La dièresi té 2 usos molt diferenciats entre si:
Marcar que la U dels grups QU-/GU- quan van seguits de les vocals E/I es pronuncia.
|
Exemples: ungüent qüestió pingüí aqüífer
!VÉS AMB COMPTE que acomplisquen ambdós requisits: que es pronuncie la U i que la vocal que l’acompanye siga una E o una I. Aquesta regla no té excepcions.
Exemples: guerra (no du perquè la U no sona) / quatre (no du perquè la vocal és A).
Marcar que una I/U no forma diftong amb la vocal anterior.
|
Exemples: ve-ï-na pro-te-ï-na en-sa-ï-ma-da co-ï-en
EXCEPCIONS a aquesta regla:
A) Si la I/U pot portar accent gràfic.
|
Exemples: ve-í pa-ís co-í-em
! Vés amb compte de no barrejar aquesta excepció amb la primera regla que hem vist.
Exemples: aqüífer (porta dièresi per marcar que la U del grup QU- seguit d’una I es pronuncia. S’accentua perquè és plana acabada en –R).
Aquesta excepció només afecta les paraules del segon ús de la dièresi sempre i quan accent i dièresi es disputen la col.locació sobre la mateixa vocal. Exemple: ru-ï-nós ( porta dièresi per indicar que hi ha dues vocals contígües pronunciades en síl.labes diferents, la segona és una I i aquesta I no pot dur accent gràfic però això no afecta que la paraula en porte ja que és aguda acabada en –OS)
B) No porten dièresi les paraules acabades en els sufixos cultes –ISME/-ISTA/ -US/-UM.
|
Ex: egoisme / egoista / Màrius / harmònium
!Vés amb compte amb les paraules proïsme i lluïsme ja que sí que porten dièresi.
C) No porten dièresi els INFINITIUS, FUTURS, GERUNDIS i CONDICIONALS dels verbs acabats en VOCAL+IR (obeir, conduir, reduir, ...).
|
Exemples: agrair/agrairé/agraint/agrairia
! No confondre l’estalvi de la dièresi en la terminació d’aquests temps amb altres casos com: a-ï-llar/ a-ï-lla-ré/ a-ï-llant/a-ï-lla-ri-a ja que el problema no el tenim en la terminació verbal sinó en la segona síl.laba.
D) Tampoc no fem ús de la dièresi en paraules començades per un prefix acabat en vocal (re,contra-, anti-, co-...) + paraula començada per I/U.
|
Exemples: contraindicació reunificar
Són excepcions a aquesta excepció les paraules reüll i reüllar i tots els derivats.
! Para especial atenció en aquelles paraules que porten dièresi en una I/U àtona ja que, sovint, tendim a pronunciar-les com si foren diftongs quan en realitat són hiats. Per això convé repassar alguns casos en què la dièresi apareix fora de vocal tònica:
- En els derivats de mots que tenen I tònica:
Exemple: veïnat (veí) ensaïmada (saïm)
descafeïnat (cafeïna) aïllar (illa)
- En les paraules formades amb els sufixos següents:
-itat (espontaneïtat,...) -itzar (europeïtzar,...)
- iment (agraïment,...) -idal (helicoïdal,...)
-idor (traïdor,...)
En aquests casos el millor és treballar la memòria visual fent exercicis d’ortografia i, sobretot, llegint.
Teoria en línia!
Vídeo explicatiu de la dièresi:
http://polimedia.upv.es/visor/?id=3f587f35-e271-4540-82e3-b1df671dd285#
Practiquem?
Posa dièresi en les paraules següents i després classifica-les en la graella:
frequència, Seul, xiita, reduit, unguent, reull, ambiguitat, aiguera, diurna, veinat, aqueducte, llaut, raim, agrait, terraqui, sequència, instruit, esfereidor, questió, lluit, genuina, equestre, aussar.
REGLA 1 |
REGLA 2 |
|
|
Completa les formes d’aquests participis:
Masculí singular |
Femení singular |
Masculí plural |
Femení plural |
traduït |
|
|
|
|
reduïda |
|
|
|
|
produïts |
|
|
|
|
conduïdes |
Tots els participis d’aquest exercici pertanyen a la regla ............
Col·loca’ls a les paraules següents la dièresi si la necessiten. Digues quina regla els has aplicat i si pertanyen a alguna excepció:
aigua cuina sarraina
ateisme
pasques conduiria reintentar suis
beneiré reull peuc quocient
ensaimada egoista contraindicació produit
reixa cinquanta ciutat agrair
aiguera obeies coincidir traint
enlairar proteina reix aigualit
agraiment manguera traduir pausa
pais coincidència aquífer egoisme
aixeta heroina llengua genuina
Posa dièresi o accent a les paraules que calga i, en cas de ser una excepció, especifica la lletra d’aquesta:
pais |
|
paisos |
|
Lluis |
|
Lluisa |
|
questionari |
|
faria |
|
conduir |
|
produiria |
|
reduint |
|
Màrius |
|
altruista |
|
dadaisme |
|
egoista |
|
harmònium |
|
agrair |
|
reunir |
|
coutilitzar |
|
contraindicació |
|
preinstal·lació |
|
contribuint |
|
antiinflamatori |
|
creilla |
|
antiquari |
|
peuc |
|
aillant |
|
obeiem |
|
arcaisme |
|
diurn |
|
coincidir |
|
envairia |
|
produia |
|
posseit |
|
conduiries |
|
reduia |
|
disminuirà |
|
Posa dièresi, accent o res a aquestes paraules, segons pertoque:
unguent, veinat, Lluis, decaiment, conduies, peuc, causar, aquífer, empaquetar, reincidir, europeista, creilla, produieu, agrairia, linguista, adquisició, reduint, reunificar, llenguatge, peuet, proteina,obeim
Completa les oracions posant la dièresi o l’accent a les formes verbals que calga:
Si jo fora el gerent, reduiria el dèficit que han produit els administradors.
Els pobles germànics envairen la península Ibèrica el segle V.
Encara no s’ha reconstruit la necròpolis que els arqueòlegs atribuixen/atribueixen als ibers.
Durant tot el viatge estàs envaint el carril contrari, de manera que després de dinar conduire jo.
Després d’estudiar el cas, l’advocat ha deduit que en l’execució del crim influiren algunes causes encara inexplicables.
Alguns dels mots següents han de dur dièresi. Posa’ls-la:
veina peuc ruina xemeneia reixa ambiguitat
quatre pausa oida posseidor heroina reduia
tenia paisos arruinar reull intuició suissa
paisatge Biscaia cuinera frequent coincidir almoina
amoinar espontaneitat obliquitat agraiment cinquanta aillat
ciutadana transeunt unguent reunir ensaimada circuit
Eivissa aigua aiguera raim Caim joia
I ara completa les frases següents amb la forma que hi corresponga del verb entre parèntesis:
- T’estic molt .........(AGRAIR) per tots els favors que m’has fet.
- Mentre jo ..........................(PRODUIR), els del costat s’enfonsaven.
- Anit observava com el sopar es .....................(COURE) a poc a poc.
- ................................ (INTRODUIR) la targeta de cara a vosaltres.
- Convé que vosaltres mateixos ho .........................(DEDUIR) en pocs minuts.
- El sucre no es ...........................(DILUIR) prou bé perquè el café era fred.
- Cal que vosaltres ...........................(DISMINUIR) les despeses generals.
- .............................(POSSEIR) tanta riquesa que ni sabia el que tenia.
- Mentre estaven els llums encesos, el cartell ............................(LLUIR) amb força.
- Per favor: .........................(INCLOURE) també la sol·licitud.
Escriu el femení i un nom abstracte derivat dels adjectius següents:
Ex: continu: contínua, continuïtat.
simultani: .................................espontani: ..........................
heterogeni. .............................. heroic: ..............................
laic: ....................................... assidu: ................................
innocu: .................................. oblic: ...................................
Escriu dièresi o accent en els mots següents:
aqueducte linguistica proisme conduint paura
empedreit exiguitat harmonium hemorroidal Caim
quocient acuitat substituiem egoista aguait
fortuit helicoidal ateisme bilingue reimpressio
traduida jesuita diuretic geniut antiimperialista
europeista conduiria pasques beneire antiguitat
cafeina duana afaitat Saul Marius
Posa els accents i dièresis que calguen a les frases següents:
- La questio es que no se quines consequencies pot tenir la teua decisio.
- La Lluisa es va deixar influir per la pretesa genuitat del producte.
- I les seguents questions tambe posseien una alta ambiguitat.
- Els quatre sarrains lluien les seues simitarres.
- Com vols que continue la sequencia?
- Els mots seguents semblen intraduibles.
- El seu caracter egoista no coincidia amb l’altruisme de la veina.
- Aquesta frequencia no es captada per l’oida.
- Per mes que t’hi amoines no reduiras les diferencies entre els veins.
Corregim!
Exercicis en línia!
(fer els exercicis 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 178, 179, 180 i 181)
http://enxaneta.info/activitats/dieresi/6
..................................................................................
http://cultura.gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge/intermedi/icl/icl5/icl52b/icl52.htm