ElS DIFTONGS
Teoria
Un DIFTONG és el fenomen vocàlic que resulta de pronunciar 2 vocals en un mateix colp de veu (/VV/).
Ex: es-tiu / com-boi / ai-gua
Segons el lloc que ocupen les vocals I/U, parlarem de:
DIFTONGS DECREIXENTS |
|
DIFTONGS CREIXENTS |
||||
vocal+I |
vocal+U |
G/Q+U+vocal |
||||
AI |
aire |
AU |
daurat |
GUA/QUA |
aigua/aquàtic |
|
EI |
reina |
EU |
deure |
GÜE/QÜE |
aigüera/qüestió |
|
OI |
almoina |
IU |
riu |
GÜI/QÜI |
pingüí/aqüífer |
|
UI |
buidar |
OU |
pou |
GUO/QUO |
llenguota/quota |
! Els aplecs vovàlics UA, UE, UO sols formen diftong quan van precedits per Q o G.
Ex: ai-gua però pu-a ai-gües però pèr-du-es quo-ta però cu-o-ta
ELS HIATS
Un HIAT és el fenomen vocàlic que resulat de pronunciar 2 vocals contígües en síl•labes diferents (V/V).
Ex: ac-tu-a-ci-ó
! Els aplecs vovàlics IA, IE, IO sempre formen HIAT.
Ex: con-di-ci-ó / Va-lèn-ci-a / sè-ri-es
!Recorda que, perquè puguem parlar de DIFTONG o de HIAT, s’han de pronunciar les dues vocals. Vés, per tant, alerta amb els DÍGRAFS -IG, QU- i GU- ja que la vocal U és muda! En aquests casos no podríem parlar ni de DIFTONG ni de HIAT.
En aquest enllaç tens un vídeo explicatiu sobre els hiats.
https://polimedia.upv.es/visor/?id=6e1559df-0ba1-7b41-9e9b-a72234a75b55
Quadre resum
|
DIFTONG |
HIAT |
Dues vocals en una mateixa síl·laba (/VV/)
rei-na, ai-gua, cou-re, reu-ma, … |
Dues vocals contígües pronunciades en síl·labes diferents (V/V)
pe-üc, vi-at-ge, a-e-rò-bic, …
|
|
! |
Recorda que –UA, -UE, -UO sols formen diftong quan van precedits de Q o G.
a-qua-rel·-la, quo-ta, llen-güe-ta, … però per-pè-tu-a, cu-o-ta, pu-es, …
|
|
Recorda que –IA, -IE, -IO MAI formen diftong.
au-di-ci-ó, sè-ri-e, au-di-èn-ci-a
|
||
Perquè en una paraula puguem parlar de DIFTONG o de HIAT, s’han de pronunciar les dues vocals. Fixa’t en els exemples següents i reflexiona de per què no contenen cap d’estos dos fenòmens vocàlics:
ma-reig pa-quet
|
Practiquem?
Copia cada grup de paraules al costat de cada regla que exemplifiquen. Separa les síl·labes dels exemples:
a) quota, aiguader, freqüent, terapèutic
c) formació, reüll, conscient, avaria
b) desanimar, cooficial, reutilitzar, nosaltres
d) enganyar, rebuig, maqueta, guitarra
Regles |
Exemples |
1. No es poden separar els diftongs |
|
2. No partirem alguns dígrafs |
|
3. S’han de separar els prefixos. |
|
4. Sí que poden separar-se les vocals que formen hiat |
|
Completa la casella central amb un diftong:
|
R |
|
|
|
B |
|
|
|
T |
|
|
|
N |
|
P |
|
XERA |
ALM |
|
NA |
CAPT |
|
RE |
T |
|
LADÍ |
|||
|
NA |
|
|
RA |
|
|
LANDÉS |
|
|
LA |
|
|
S |
|
|
|
V |
|
|
T |
|
LA |
SOMR |
|
RE |
||
|
NA |
|
|
RE |
|
Completa aquestes paraules amb els diftongs que calga:
q….litat |
aq….rel·la |
ling…sta |
ung….nt |
paraig…. |
aig….s |
q…stionari |
q.…ta |
aq….fer |
aq….ri |
ping…. |
q....ranta |
q….ntitat |
aq….ducte |
Separa les síl·labes d’aquestes paraules i, en cas d’haver-hi dues vocals juntes, digues si formen DIFTONG, HIAT o DÍGRAF:
aquàrium |
|
fletxa |
|
paella |
|
vosaltres |
|
mareig |
|
raqueta |
|
canyamel |
|
atles |
|
setmana |
|
dotzena |
|
formatge |
|
viatjàveu |
|
contraindicació |
|
canya |
|
coexistir |
|
Escriu el número de síl·labes que té cada mot:
criatura=...........................
aigua=............................
buidar=.................................
campionat=.......................
beure=............................
bústia=..................................
carxofa=...........................
biblioteca=.....................
viatge=..................................
creure=..............................
colònia=.........................
estudiant=.............................
cristià=..............................
enlaire=..........................
aviat=....................................
guardiola=........................
europeu=........................
guant=...................................
llenyater=..........................
juliol=............................
italià=....................................
nerviós=............................
paraula=.........................
paracaigudes=.......................
pàtria=...............................
pingüí=...........................
quantitat=..............................
restaurant=.......................
quiosc=............................
societat=................................
Subratlla, dels mots següents, els que tinguen diftongs i encercla’l:
flauta, forquilla, fruita, funció, gàbia, gairebé, geografia, feina, greu, grua, guineu, història, indústria, jersei, llengua.
Corregim!
En línia!
Tot seguit et presentem un vídeo explicatiu que inclou exercicis. No te'l pots perdre!
Si vols continuar practicant els diftongs, els hiats i les semiconsonants, pots fer-ho online clicant al següent enllaç:
Nivell bàsic:
http://www.bromera.com/tl_files/activitats/Micalet_5/M5p10act3/index.html
Tria LLENGUA CATALANA i vés a la UNITAT 6 de l'enllaç:
Nivell intermedi:
Exercicis 161, 183, 184 i 185:
http://enxaneta.info/activitats/diftongs/5
http://cultura.gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge/intermedi/icl/icl5/icl52b/icl52_03.htm
http://usuaris.tinet.org/aragones/ortocat/04_silab.htm