Practiquem?
**ELS DOS SONS BARREJATS**
Emplena els buits de les oracions següents amb S, Z, SS, C o Ç i classifica després les paraules en la graella de més avall. Subratlla les excepcions:
1. Darrere d'una este....a de canyes molt espe....a hi havia sal....es i acà....ies gegants.
2. Al mig de la pla....a es va trobar amb una sorpre....a, la seua go....eta, de mirada dol....a, era allí.
3. A la banda del ....ol, mirant el ....el, els o....ells cantaven ....uaument can....ons molt dol....es.
4. Les alfàbegues creixien en gro....es mates dins dels co....iols, que envoltaven els pedri....os de la ca....eta de Bétera.
5. La seua adhe....ió va propor....ionar cohe....ió al grup en el moment de prendre la de....i....ió.
6. L'elegàn....ia de la marque....a, amb una bellí....ima capa de ....eda, va sorprendre la duque....a.
7. Estava conven....ut que les seues observa....ions, molt conci....es, no es quedarien en la superfí....ie.
8. Mentre ens endin....àvem en el jardí, notàvem l'olor inten....a dels ro....ers que trave....ava fins el camí.
9. Va ra....car l'arena pol....osa fins deixar al de....cobert un cal....e de bron....e preció....
10. El bosc d'aprop de ma ca....a tenia al....ines ....entenàries i roures altí....ims.
11. Amb el pin....ell, tra....à en el llen.... ratlles horit....ontals i sen....illes que li servirien de ba....e.
12. El di....ident s'intere....ava molt per tots els a....umptes tractats pel con....ell.
13. La tercera fa....e de la mi....ió con....isteix a traure els pre....os del calabó....
14. L'emi....ió de ga....os tò....ics, prop de la ....ona protegida, tingué una repercu....ió fatal.
/Z/ |
/S/ |
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
............................................................................
|
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
............................................................................
.............................................................................
|
EXCEPCIONS |
|
............................................................................
|
Encercla les paraules que tinguen la ESSA SONORA per diferenciar-les de les que la tenen SORDA. En ambdós casos, subratlla les paraules que siguen excepció a la regla general:
oasi zebra bossa dòcil ceba fusta
donzella pessic sorra tresor assaig caserna
dotze faisà cosina passeig depòsit televisor
bicicleta bressol presó arrissar antesala piscina
Ignasi tossut noblesa tassa pòlissa vellesa
mosso regalèssia trapezi dolçor jersei transeünt
jersei botzina llençol conversa quinze tretze
endinsar conscient capsa atzavara alzina enfonsar
Completa amb S/SS o C/Ç segons si el so és /Z/ o /S/:
cal...e |
co...a |
ca...ament |
de pre...a |
mestre...a |
de...itjar |
de...embre |
di...abte |
intere...os |
cami...a |
caraba...a |
carni...er |
matala...os |
ma...ia |
fra...e |
dè...et |
curio...itat |
co...í |
esglé...ia |
co...idor |
mo...a |
pol...era |
espe...or |
gro...a |
fla...ada |
cerve...a |
mo...egar |
france...a |
nece....ari |
explo...ió |
no...altres |
ga...o...a |
go...ar |
no...a |
go...a |
ma...a |
carro...a |
espo...ar |
divi...ió |
palla...o |
Completa el singular i escriu el plural dels mots segúents. Digues a quin so representa en el requadre gris:
llu... |
|
|
|
ma... |
|
|
|
fracà... |
|
|
|
lla... |
|
|
|
na... |
|
|
|
esperan...a |
|
|
|
si... |
|
|
|
interé... |
|
|
|
dan...a |
|
|
|
pi... |
|
|
|
bra... |
|
|
|
pla...a |
|
|
|
ú... |
|
|
|
accé... |
|
|
|
pai...atge |
|
|
|
suí... |
|
|
|
un...a |
|
|
|
defen...a |
|
|
|
pe...a |
|
|
|
congre... |
|
|
|
pa... |
|
|
|
Completa els buits amb la grafia alveolar més adient:
- Els paï…os d’Europa han de…oït a Bru…el·les la supre…ió dels aran…els.
- La teua di…erta…ió parteix de premi…es fal…es.
- La Tere…a m’ha explicat les seues vi…i…ituds a Fran…a.
- A l’Edat Mitja tot eren prin…e…es, barone…es, abade…es i marque…es.
- Els …ale…ians eren l’orde ecle…iàstica que més predominava en aquella diò…e…i.
- Van fer molta pre…ió perquè no t’a…abentares d’aquell epi…odi.
- Al de…embre farem l’ac…epta…ió de les obres: és impres…indible que hi estigues pre…ent.
- He re…eguit la tanca del ro…er al …irerer.
- El mú…ic duia un diapa…ó a les mans.
- És una expre…ió ben inadmi…ible.
- És impre…ionant la velo…itat que agafa.
- El govern va ordenar la di…olu…ió de la manifesta…ió dels di….idents.
- Quan hi ha una di…cu…ió sobre finan…es es po….a molt to…ut amb les seues te…is.
- És el pre…umpte a…a…í.
- L’aneste…ista era una metge…a
- En sinte…i: cal analit…ar més expre…ivament la poe…ia.
- La teua de…ídia és ben inadmi….ible.
- On estan els impre….os per a sol·li…itar la vi…ita al mu…eu?
- En la pro…òdia d’aquesta llengua el més difí…il són les na…als.
- Eixia de mi…a de la ba…ílica i anava al ca…ino.
- Els sants es guanyen el …el amb el seu …el per les ànimes.
- Aquesta planxa de …inc pe…a …inc quilos.
- La meua adhe…ió a la cau…a és sense discu…ió.
- Dins del si de la comi…ió hi hagué una explo…ió d’alegria.
- Una le…ió cerebral li dificulta l’expre…ió oral.
- Ca…imir sap fer l’anali…i gramatical a gran velo…itat.
- Els paï…os d’À…ia pa…en per greus cri…is.
Dels mots següents, encercla aquells que continguen un so sonor:
cosina, passeig, dipòsit, televisor, bicicleta, països, bressol, presó, arrissar, antesala,piscina, Ignasi, tossut, noblesa, tassa, pòlissa, vellesa, mosso, regalèssia, trapezi, dolçor, jersei, botzina, llençol, conversa, quinze, tretze, endinsar, conscient, dotzena, capsa, transeünt, atzavara, alzina, enfonsar, etcètera, corrosió, dissidència, mausoleu, prosàpia, paisatge, desídia, basalt, presagi, prosòdia, col·lisió, gaseta, disenteria, obesitat, rizòfag, falcia, aranzel, basílica, piezòmetre, idiosincràsia, pressió, asil, arrisió, geodèsia.
Fes el plural dels mots següents parant atenció si en derivat conté una /s/ o una /z/:
anís: _____________ gris: ____________ suís: ____________
nas: _____________ cas: __________ gas: ___________
canemàs: ________ congrés: _______ accés: _________
gros:____________ repòs: _________ calabós:_________
nus: ___________ fos: ________ tres: _______
anglés: _______ espés: ________ cabàs: _______
interés: _____ matís: _______ mes: _________
japonés:_______ pes:_______ ros: _______
tros:__________ arròs: _______ rus: _______
ús: ___________ dos: ______ bus: ___________
Completa amb S o SS i posa si representen el so sonor /z/ o el so sord /s/:
cla___e cami___a nece___ari divi___ió
co___a co___í carro___a carni___er
ca___ament cerve___a caraba___a co___idor
de pre___a de____itjar esglé___ia france___a
intere___os ma___ia mo___egar di___abte
curio___itat go____era de____embre dè____et
fla___ada explo___ió fra___e gro___a
mestre___a espo____ar espe___or ga___o___a
matala___os mo___a no___altres palla___o
Completa els espais buits amb la grafia més adient:
- Els paï___os d’Europa han de___idit a Bru___el·les la supre___ió dels aran___els.
-La teua di___erta___ió parteix de premi___es fal___es.
- La Tere___a m’ha explicat les seues vi___i___ituds a Fran___a.
-A l’Edat Mitjana tot eren prin___e___es, barone___es, abade___es i marque____es.
- Els sale____ians eren l’ordre ecle___iàstica que més predominava en aquella diò___e___i.
- Van fer molta pre____ió perquè no t’a____abentares d’aquell epi___odi.
- Al de____embre farem l’accepta___ió de les obres: és impres___indible que hi estigues pre___ent.
- He re___eguit la tanca : del ro___er al ___irerer.
- El mú____ic duia un diapa___ó a les mans.
- És una expre____ió ben inadmi___ible.
- És impre_____ionant la velo___itat que agafa.
- El govern va ordenar la di____olu___ió de la manifesta___ió dels di____idents.
- Quan hi ha una discu___ió sobre finan___es es po___a molt to___ut amb les seues te___is.
- És el pre____umpte a___a___í.
- L’ane___te___ista era una metge___a.
-En sínte___i: cal analit___ar més expre____ivament la poe___ia.
- La teua de___ídia és ben inadmi___ible.
- On estan els impre___os per a sol·li___itar la vi___ita al mu___eu?
- En la pro___òdia d’aquesta llengua el més difí___il són les na___als.
- Eixia de mi___a de la ba___ílica i anava al Ca___ino.
Completa el singular i escriu el plural dels mots següents:
llu___: ______ ma___:______ fracà___:_________
lla___: ______ na ___: ____ esperan___a:_____
si___: _______ interé___: ___ dan___a: ______
pi___:______ bra___:_____ pla___a:______
ú___: _______accé___: ____ paí___:________
suí___: ____ un___a: _____ pa___: __________
pe___a: ________ congré___:________ defen___a:___________
Corregim!
En línia!
Fes els exercicis 56, 57, 64, 68, 69, 254, 255, 256, 257, 258 i 259 d'aquest enllaç:
D'aquest enllaç:
http://cultura.gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge/intermedi/icl/icl5/icl53/icl53.htm
tria l'opció Grafies S/SS/C/Ç/Z i:
- Distinció de la essa sorda i la essa sonora si el que vols es practicar la diferència de so ( exercicicis 1 i 2)
- Prefixos i sufixos si el que vols és practicar aquest ús conflictiu (exercicis 8, 9 i 10)
- Activitats de síntesi si el que vols és practicar totes les grafies i els dos barrejats (exercicis 11, 12 i 13)