CONEIXEM MILLOR JAUME I

Encetarem el primer trimestre fent una sèrie d'activitats que tindran com a protagonista el nostre rei conqueridor i que ens ajudaran a conéixer els orígens del nostre poble.

 

A tal fi, debatrem sobre què és una llegenda, què la diferencia d'un conte, quina n'és la seua finalitat...

 

Després reflexionarem sobre la nostra identitat com a poble a través d'una llegenda que té Jaume I com a protagonista.

 

 

 

 

                        LLEGENDA DE LA PORTA DE L'ALMOINA

 

Al capdamunt d’aquesta porta de la Catedral de València s’hi poden contemplar  catorze caps de pedra: set d’home i set de dona; i una llegenda molt vella explica per què s’hi van esculpir.

 

El rei Jaume havia vençut els sarraïns de València, i aquests sarraïns havien fugit perquè havien perdut la guerra, i deixaven les cases, els camps i l’aigua, i les muntanyes i els castells, i les séquies i els molins. Tota aquesta riquesa sense amo, el rei Jaume la donava als seus guerrers. Ja no tenien cap guerra a fer: arraconaven l’espasa i es tornaven llauradors, i així naixia un nou país.

 

Era un país una miqueta estrany, un país només a mitges, perquè no hi havia dones, tan sols homes, i això no podia ser: envellirien, moririen i s’acabaria el país (...); quan ja el rei Jaume, en la nova terra es va adonar que encara no es podia dir poble aquella gent, perquè no hi havia dones, llevat de set que havien vingut amb els seus marits (...) va fer-se portar el rei aquells set matrimonis davant seu, i els va manar que anaren a la ciutat de Lleida i que feren crida entre les donzelles per veure si voldrien venir a casar-se amb els guerrers fadrins. Van anar allà i ho van fer com els ho havia dit el rei Jaume.

 

Set-centes donzelles van fer el viatge des de Lleida a València, a veure què seria d’aquells guerrerets (...) De seguida que van arribar elles es va celebrar la gran cerimònia en la Seu, i d’allí van eixir tots, cadascú amb la parella que s’havia triat. Van fer una mica de festa i, després, fugint cap a casa, a fer faena, perquè en aquell país, regne li deien aleshores, tot estava per fer i calia treballar molt; i de fet, s’hi treballava tant que un país de malfaeners no ho va ser mai (. . .) 

 

I aquelles i aquells van tenir fills i filles, els quals es van casar i van tornar a fer més fills i més filles, que tampoc no van parar de fer-ne, de fills i filles, i així, seguint la mateixa norma, fins a hui que quasi no cabem, de tants com som, els valencians.

 

EXERCICI 1

Realitza a casa l'activitat de CLASSROOM que du per títol LA LLEGENDA DE L'ALMOINA.

EXERCICI 2

Copia i contesta al quadern o als fulls aquestes qüestions:

 

1)     Al principi del text, el narrador diu “... i així naixia un nou país”. Què creus que vol dir amb això?

 

 

 

2)     Quina part de la llegenda trobes que és real? I què et sembla fictici?

 

 

3)     Si la conquesta de València s’haguera produït en l’actualitat, creus que s’hauria produït la mateixa situació problemàtica amb què es va trobar Jaume I? Per què?

 

 

 

4)     Com ja hem vist el l’activitat de presa de contacte, les llegendes servixen per explicar a donar a conéixer de manera senzilla uns fets. Què creus que ens vol explicar aquesta llegenda?

 

 

 

 

 

EXERCICI 3

   Investiga pel teu compte:

 

-        Navega per la xarxa i esbrina quin és el nom de les catorze persones que representen les 7 parelles fundacionals (busca-ho a webs que estiguen escrites en valencià perquè els noms estan escolpits en aquesta llengua. Si els trobes en castellà, els hauràs de traduir tu mateix al valencià).

 

-        Saps que significa la frase feta “ser més llarg que  l’obra de la Seu”? Busca el motiu de l’origen d’aquesta expressió popular

 

 

REFLEXIONEM SOBRE LA NOSTRA IDENTITAT

Ara que ja saps que els valencians actuals som el resultat d’un procés de repoblació, reflexionarem sobre este aspecte.

 

Copieu i redacteu-la al vostre quadern:

.

 

1)   Coneixes altres territoris que, com els valencians, tenen el seu origen en un procés de repoblament? Feu-ne un llistat (pensa que la llengua és un bon indicador de la identitat originària de molts territoris...)

 

 

 

2)   Si la llengua és un bon indicador de l’origen dels repobladors, perquè el territori valencià és bilingüe? (observa com el mapa lingüístic valencià està dividit en dos zones: una valencianoparlant i una altra castellanoparlant).

 

3)   A banda de la llengua, de què més ens podríem valdre per conéixer el nostre origen (sobretot si volem fer-ho a nivell individual)?

VOLS COMPROVAR ELS TEUS COGNOMS?

COMPRENSIÓ ORAL

Per finalitzar les activitat destinades a conéixer un poc més el nostre passat, visionarem dos vídeos sobre els quals haureu de fer un kahoot de comprensió oral.